Bij Leonie, een meisje uit het eerste leerjaar, lukt naast het lezen ook het schrijven niet goed. Zij onthoudt de letters niet en krijgt ze maar niet aan elkaar geschreven. De juf vertelt dat zij “ie” en “ei” verwisselt.
Simon, een jongen uit het vierde leerjaar, haalt onvoldoendes voor dictee. Als hij een kattenbelletje schrijft voor mama, weet mama niet altijd wat hij bedoelt. Hij snapt het regeltje van verdubbelen en verenkelen uit de klas maar niet. Waarom schrijf je in het woord “bekken” 2 keer een “k” terwijl er in het woord “beken” maar eentje moet? En wanneer schrijf je nu “ei” of “ij”?
- Heeft je kind ook moeite met juist schrijven?
- Heb je het gevoel dat het vele oefenen met woordpakketten uit de klas niet helpt?
- Zijn er naast de spellingproblemen ook leesproblemen?
Dan is de kans groot dat je kind dysorthografie heeft.
Wat doet de logopediste ?
- motivatie verhogen zodat de zin in schrijven toeneemt
- informatie verstrekken over dysorthografie zodat het kind inzicht krijgt in zijn probleem
- moeilijke letters automatiseren
- spellingsregels oefenen
- onthoudschema’s aanbieden zodat het kind hier steeds opnieuw kan naar teruggrijpen
- leren typen (typ 10)
- leren werken met compenserende software zoals sprint, kurzweil, ….
Wat kan je als ouder doen ?
Download hier onze tips.